Ta täten med bra sökordsoptimering

Det är många parametrar som avgör hur högt en sajt, en sida eller ett inlägg hamnar i sökmotorernas resultatlistor. Allt från innehållets kvalitet och struktur till sajtens användarvänlighet och auktoritet spelar in. Det är tidskrävande att hålla alla sökparametrar i toppskick, men du kommer långt med att bara vässa de mest prioriterade. Här tipsar vi om de viktigaste parametrarna och SEO-åtgärderna (Search Engine Optimization).

– Tydlighet och genomarbetade strukturer är A och O för SEO. Det är till exempel viktigt att ha rubriker som kort och koncist sammanfattar avsnitten på ett tydligt sätt. Då kan sökmotorerna lättare fånga upp och länka direkt till relevanta avsnitt. Förutom bra sidstrukturer är sökvägarnas och sajtens övergripande innehållsstruktur också betydelsefullt. Driver man till exempel en e-handelssajt underlättar det både för besökaren och sökmotorn om produkterna är kategoriserade i en hierarkisk ordning, poängterar Joakim Berglund, SEO-expert och systemarkitekt på Precio Fishbone.

”Content is King”

Redan vid Internets ungdom insåg webbkreatörer och kommunikatörer att det är innehållet som driver trafik, inte utseendet. Bill Gates skrev inlägget ”Content is King” 1996 där han målade upp Internets framtid som en marknad för innehåll. Visst drar ett tråkigt eller omodernt utseende ned betygen och användarupplevelsen, men det är ingenting mot vad en innehållslös sajt gör. Om besökaren inte får svar på sina frågor, lär sig något nytt, kan lösa en uppgift eller hitta relevant och begriplig information fyller sajten ingen funktion. Detta ser även sökmotorerna.

Bra innehåll karaktäriseras bland annat av att det är:

  • Relevant och värdefullt
  • Originellt
  • Nytt, fräscht och uppdaterat
  • Välstrukturerat
  • Välgrundat och lagom långt. Längre och välgrundade innehåll på minst 1500-2000 ord, som går till botten med ett ämne eller ett problem, tycks rankas högre än kortare texter.
  • Visuellt och rörligt. Med rikt innehåll som bilder och video ökar besökstiden (dwell time) samtidigt som avvisningsfrekvensen minskar, vilket förbättrar rankningen.

Ladda ned vår guide Sökordsoptimering för rätt besök för mer information om hur du skapar bra innehåll för sökmotorerna.

Bli en auktoritet

En webbplats trovärdighet påverkas i hög grad av att bli refererad till av andra webbplatser, media och bloggare. Ju fler externa webbplatser som länkar till ett visst innehåll, desto mer pålitligt upplevs det som. Sökmotorerna räknar och analyserar referenslänkarna (backlinks) och baserar graderingen av hela sajtens eller sidans auktoritet inom ett visst område till stor del på dessa.

Var snabb, stabil och säker

För att hamna på sökmotorernas topplistor räcker det inte med att erbjuda det bästa innehållet eller att vara en nestor inom ett visst ämne. Besökaren måste också få svar på sin fråga snabbt, effektivt och enkelt. Om din sajt är seg som sirap, instabil och osäker eller om gränssnittet är svårmanövrerat dras betyget ned. Läs mer om sidhastighet och vad som kan göras för att trimma hastigheten här >>

Webbplatsens säkerhet och informationsstruktur påverkar också tillgänglighet och användbarhet och därmed rankningen av sajtens eller sidans användarupplevelse. Till exempel straffas alla webbplatser som inte säkrat upp webbtrafiken med HTTPS-protokollet. Förutom att dessa sajter får sämre positionering i sökresultat markeras de också med varningssymboler, vilket avskräcker användare att besöka dem. För mer information om hur användbarhet och tillgänglighet kan förbättras, läs bloggposten Skapa kioskvältare med hög användbarhet och tillgänglighet. På Google Search Central hittar du också bra information om hur webbsäkerheten kan stärkas.

Prioritera mobilanvändarna

Sedan den 1 juli 2019 indexerar och rankar Google Sök alla nya webbplatser i första hand utifrån deras mobila gränssnitt. Med tanke på att en majoritet av internetanvändarna idag använder sin mobil när de googlar är det inte så konstigt att Google tagit detta beslut. För alla webbplatsägare gäller det därför att säkerställa att sajten är mobilanpassad och att allt innehåll som finns i pc/desktop-klienten även finns i den mobilanpassade versionen. Precis som i resonemanget i avsnittet ovan handlar det om att sökmotorerna graderar webbplatsernas användbarhet och tillgänglighet. Läs Googles Mobile-first indexing best practices för att mobilsäkra sajten.

Tagga ned och klokt

Att arbeta med nyckelord är viktigt för att dels skapa innehåll som trendar på sökmotorerna, dels matcha innehållet med rätt sökord och fraser. Om inte innehållet lever upp till sökningen påverkar det rankningen negativt.

För att nyttja nyckelord optimalt kan du bland annat:

  • Inkludera de primära nyckelorden i sidans Title-tagg.
  • Använd sidans Meta Description-tagg för att med de viktigaste nyckelorden ge en attraktiv och koncis beskrivning av innehållet. Denna visas ofta under sökmotorns resultatlänk.
  • Beskriv bilder och illustrationer med hjälp av ALT-taggar, så att sökmotorerna indexerar dem på rätt sätt. Då kommer de också upp med rätt sökord och fraser vid bildsökningar.
  • Använd nyckelord i länkarnas ankartext för att underlätta sökmotorernas indexering.
  • Komplettera de primära nyckelorden med så kallade LSI-nyckelord (Latent Semantic Indexing) för att hjälpa sökmotorerna att förstå innehållet och se relaterade söktermer.
  • Inkludera nyckelorden i rubriktaggarna H1, H2, H3 etc.
  • Inkludera nyckelorden i sidans/bloggpostens URL.
  • Undvik så kallad Keyword Stuffing. Sökmotorerna ogillar manipulation och klassar snabbt ned en sajt som uppenbart försöker ”köpa sig poäng” genom att överdosera med nyckelord.

Tänk också på att sprida ut nyckelorden någorlunda jämnt över innehållet och att försöka få med de viktigaste i början på sidan/inlägget eftersom det är där sökroboten startar indexeringen.

Skriv lathundar till robotarna och håll dig uppdaterad

Det är viktigt att hålla sig ajour om nyheter kring förändringar i sökmotorernas rankningsmodeller, resultatpresentationer och indexeringar. På Google Search Central blog och Google Search Central Twitter får du veta det senaste om nya funktioner och förändringar inom Google Sök. För samma bevakning av Bing kan du hålla koll på Microsoft Bing Blogs och Bing Webmaster Guidelines.

Ett sista SEO-tips är att ta fram bra lathundar åt sökrobotarna, i form av robots.txt och sitemaps. Dessa innehåller instruktioner om hur och vad som ska eller inte ska indexeras.

OBS! Ladda ned vårt whitepaper Sökordsoptimering för rätt besök för en mer djupgående beskrivning om hur du sökordsoptimerar för bättre rankning, besök och resultat.