Precio Fishbone AB (publ) Delårsrapport januari – mars 2025

Vi har under det första kvartalet mött en fortsatt utmanande marknad men situationen för konsulttjänsterna inom Digital Journey har förbättrats succesivt under kvartalet.

Tyvärr har utvecklingen för NGO Online varit den motsatta. Genom att den finansiering som denna sektor fått genom USAID i princip helt strypts är osäkerheten stor. Många NGO:er har tvingats skära ned sin verksamhet och skjuta på investeringar.  

Bild på författaren Christer Johansson
Christer Johansson
Publicerad: 7 maj 2025
3~ minuters läsning

Digital Journey

Vi har under kvartalet sett en något ökad aktivitet på marknaden. Vunna affärer med framför allt befintliga kunder, men också nya, gör att vi i Stockholm och Göteborg har börjat öka antalet konsulter genom nyrekryteringar och vi ser ett fortsatt behov att bli fler under Q2. För de lokala kontoren i övriga delar av Sverige har vi inte känt att marknaden vänt uppåt på samma vis men situationen har stabiliserats. Vi har beslutat att koncentrera verksamheten i Mälardalen till Örebro och Eskilstuna vilket innebär att vi avvecklar kontoret i Västerås under Q2.

Vår långa erfarenhet av och tekniska spetskompetens inom webbutveckling på Optimizely och Umbracos plattformar har gjort att vi har en stark position på marknaden. Vi har under kvartalet tagit ett antal initiativ inom detta område för att förstärka och bredda vår leverans. Till viss del kommer vi se effekter av detta under Q2 men framförallt från och med Q3.

Vi fortsätter att marknadsföra de koncept för Microsoft 365 och Microsoft Copilot som vi lanserade under Q4 2024. För att öka volymen och marknadsnärvaron har vi ingått partnerskap med ett par utvalda leverantörer av licenser och Azureresurser. Det ger ett starkt helhetserbjudande som kunderna uppskattar.

Den paketerade lösning för ersättningar vid förseningar, EVF, som vi implementerat för ett antal tågoperatörer, har vi under kvartalet påbörjat ett tekniskt lyft av så attden även kan levereras som en SaaS-tjänst från Azure. Detta är ett kostnadseffektivt och säkert sätt att få tillgång till tjänsten och vi planerar för ytterligare användare under året.

Kaskelot/Valghalla

Vi är nu nära den magiska gränsen med totalt 100 kommuner som användare av Kaskelot och Valghalla. Kommunalvalet i november i Danmark har gjort att tillströmmningen av nya kommuner varit god i Q1 då de vill vara i gång i god tid innan valet.

NGO Online

Den positiva utveckling som vi såg för NGO Online under Q3 och Q4 har tyvärr helt brutits. Nedmonteringen och stoppet av utbetalningar från USAID, som tidigare var den enskilt största bidragsgivaren globalt, har skapat stor osäkerhet och direkta finansieringsproblem för många NGO:er, och det gäller även de som finns bland våra kunder. Många av dem har skjutit upp och minskat sina inköp. Jämfört med Q1 2024 är intäkterna nära 1,5 mkr lägre.

Då vi inte vet vad som händer med USAID fokuserar vi vår försäljning på de NGO:er som inte har ett beroende av USAID för sin huvudsakliga finansiering. En effekt av ett införande av NGO Online är att de administrativa kostnaderna sänks. I ett lite längre perspektiv innebär det att en investering i NGO Online har positiva effekter för finansieringen av NGO:ns hjälpinsatser. Vi erbjuder därför finansieringsalternativ med lägre instegsinvestering. Vi följer noga utvecklingen för att anpassa vår affärsmodell.

Bild på författaren

Christer Johansson

Verkställande direktör
Meny