Precio Fishbone AB (publ) Delårsrapport januari – juni 2025

Efterfrågan under kvartalet präglas fortfarande av lågkonjunktur men försäljning och beläggning har vänt svagt uppåt trots allt. Vi har under kvartalet beslutat om och påbörjat en del förändringar, bland annat av-veckling av delar av verksamheten och uppbyggnad och nysatsningar inom andra delar. Vi har tagit kost-nader under kvartalet för detta på cirka 1 mkr vilket påverkar lönsam-het och marginaler negativt kortsik-tigt. Vi ser det dock som en investe-ring och som ett steg för att bygga ett starkare Precio Fishbone.

Bild på författaren Christer Johansson
Christer Johansson
Publicerad: 26 augusti 2025
3~ minuters läsning

Finansiellt utfall

Kvartalets EBITA-marginal på 3,8 procent är långt under våra mål och även om vi justerar för engångskostna-derna för avveckling av delar verksamheten och utbygg-nad av andra så når vi inte till föregående års EBITA-marginal på 6,5 procent. Det är vi inte nöjda med utan våra mål och ambitioner är att växa och att komma till-baka till en EBITA-marginal på 10 procent genom de åt-gärder och satsningar vi påbörjat.

Digital Journey

Vi har under kvartalet startat en förändringsprocess inom det vi kallar Digital Journey. En del av förändringen handlar om var vi geografiskt lokaliserar oss. Vi har valt att avveckla kontoren i Västerås och i Borlänge för att satsa på Umeå och Gävle. Kontoren i Örebro och Eskilstuna täcker även marknaden i Västmanland. I Borlänge har vi under en längre tid haft en vikande lokal efterfrågan där de stora konsultköparna minskat sina inköp. Vi har nu valt att flytta kvarvarande verksamhet till Gävle och samordna den organisatoriskt med Stockholmskontoret. 

En annan förändring är att vi utökat vårt erbjudande inom webbutveckling. Vi har sedan många år varit specialister på tekniskt komplexa siter och bland annat utvecklat trafiken.nu och spelpaus.se. Vi har dock inte haft någon leverans från vårt Stockholmskontor inom detta område. Vi har bestämt oss för att göra en sådan satsning och är redan på väg mot tio nyrekryterade konsulter under Q3.

Vi har genom ett partneravtal med Multisoft även skapat en plattform för ett kraftfullt systemutvecklingserbjudande på deras Microsoftbaserade low code plattform Softadmin. Genom etableringen i Umeå och den höga kompetens som finns om systemutveckling på denna plattform bland de konsulter vi lyckats rekrytera så har vi fått en flygande start under Q3.

SaaS-tjänsterna

För valadministrationstjänsten Kaskelot har vi under året inve-sterat i vidareutveckling inför valet nästa år. Ytterligare en del utvecklingsarbete återstår men det kommer att vara klart i god tid innan valet. Nya kommuner har tillkommit under kvar-talet och vi räknar med att passera 70 kommuner innan året är slut.

I Danmark är det val i november så vi har under året haft en tillströmning av nya kommuner som vill få tillgång till en användarvänlig tjänst som uppfyller mycket högt ställda sä-kerhetskrav för att hantera valprocessen. Totalt är det nu 30 danska kommuner som använder Valghalla.

De stora neddragningarna av USAIDs finansiering av bistånds-verksamhet sände chockvågor genom hela denna sektor i början på året. Kunderna till vår SaaS-lösning NGO Online drabbades hårt i många fall. Vissa har till och med varit tvungna att mer eller mindre helt upphöra med sin verksamhet. Finansieringsproblematiken har haft stora effekter både på efterfrågan från befintliga kunder och på möjligheterna till nyförsäljning. Vi har erbjudit alternativa betalningsformer för att underlätta och även om detta påverkar vårt kassaflöde negativt på kort sikt är det långsiktigt bra.

Under kvartalet har vi tecknat avtal med Caritas Österrike och vi räknar med ytterligare minst en ny kund i år. Givetvis är det långsiktigt en för låg tillväxt men vi bedömer att utvecklingen kommer att ta fart igen under kommande år. Behovet av bistånd kvarstår och den brist på finansiering som uppstått kommer över tid att täckas av andra källor än USAID.

Bild på författaren

Christer Johansson

Verkställande direktör
Meny