Roadmap för sociala funktioner i Omnia – Den högst rankade intranäts lösningen för SharePoint and Office 365

För andra året i rad har Omnia Intranet rankats högst i den internationella utväderingen av Intranet-in-a-box-produkter som årligen publiceras av Clearbox Consulting. Ett av de områden som omfattas av utvärderingen är social och kunskapshantering, i det här inlägget hittar du information om vad som är på gång i Omnia.

Eftersom social och kunskapshantering är en så viktig del av ett framgångsrikt intranät har vi detaljerade planer för hur vi ska förbättra koncepten, som vi presenterat tidigare, i Omnia produkten under 2019.    

Vi kommer att fortsätta att utveckla Omnia till att bli det sociala navet i en digital arbetsplats baserad på Office 365 och strukturerad hantering av kompetenser och kunskap kommer även fortsättningsvis att vara en integrerad del av det sociala konceptet. Färdplanen för Omnia inom det sociala området omfattar även områdena nedan.  

Omnia Master feed 

I dag kan sociala konversationer spridas ut över ett par olika verktyg som Yammer, Team, Outlook-konversationer, sidkommentarer och SharePoint-feeds, vilket innebär att nya inlägg kommer att presenteras för användaren på flera olika sätt och på flera olika ställen. Vi planerar därför för en Omnia Master feed som kommer att samla nya inlägg och svar från olika källor till en enda feed. Det som visas i feeden kommer att baseras på vad användaren följer när det gäller användare, taggar, webbplatser, team etc. 

Organisationsscheman och LinkedIn 

Omnia kommer att göra det möjligt att få tillgång till ytterligare information om en användare i sökresultatsidan för personer, till exempel organisationsdiagram och information från LinkedIn. Det här konceptet kommer att baseras på det nya sättet som Microsoft tillhandahåller information om människor i Office 365. 

Uppföljning och rapporter 

Vi kommer att lägga till ytterligare funktioner som till exempel möjligheten att se hur komplett en användares profil är och jämförelse på avdelningsnivå till att skapa nivåer (exempel Excellence, Professional, Moderate) för en grupp av användare. Det kommer också att vara möjligt att publicera ett så kallat Omniablock på en webbsida för att visa (till exempel) de tio bästa avdelningarna eller topp-fem framstegen sedan förra veckan/perioden. 

Senaste kommentarer och gillar 

Vi planerar att lägga till möjligheten att visa de senaste kommentarerna och gilla-markeringarna på användares profil. När du tar del av information om en kollega kommer det att vara möjligt att se några av hens senaste sociala interaktioner.

Vill du veta mer? 

Vill du veta mer om hur Omnia kan stödja din organisation när du implementerar en lyckad strategi för kunskapshantering? Om så är fallet är du välkommen att delta på ett av våra webinarier för en första översikt. Du hittar datum, dagordning och anmälningsblankett i vårt Kunskapsbank

Vi håller gärna en personlig demo av produkten för dig och dina kollegor. Fyll bara i formuläret på vår hemsida så kontaktar vi dig om detaljerna.

Under de kommande veckorna kommer vi också att publicera en serie blogginlägg där du hittar ytterligare information om olika aspekter och begrepp i Omnia.