img01
// DinEl // EPiServer

Webbplatsen en allt viktigare kanal för DinEl

Tillsammans med Precio Fishbone har DinEl utvecklat sin webbplats för att ännu bättre möta kundernas behov. Webbplatsen blir nu en central del av kunddialogen och kunderna kan snabbare och enklare nå den information de behöver. – Det känns viktigt att möta kunderna i de kanaler där de faktiskt finns, säger Magnus Nielsen, webmaster på DinEl. Med utvecklingen och den ökade användningen av smarta telefoner och surfplattor kändes det självklart att skapa en webbplats som gör det enkelt för kunden att utföra sina elaffärer mobilt.

Göteborgsbaserade DinEl är Sveriges fjärde största elhandelsbolag och har idag fler än 300 000 kunder. Studier av hur dessa kunder använder webbplatsen visar att antalet mobila användare ökat drastiskt de senaste åren. För några år sen var andelen mobilbesökare runt 10-15 procent, idag är det 30-40 procent.

– Vi är övertygade om att det inte dröjer länge förrän mer än hälften av våra kunder väljer att teckna elavtal och se över sin förbrukning på mobila enheter, säger Magnus Nielsen.

En modern webbplats tillgänglig för alla enheter

Tillsammans med Precio Fishbone beslutade DinEl därför att den nya webbplatsen måste vara tillgänglig på alla typer av enheter. Det bestämdes att den skulle byggas med responsiv teknik och att fokus skulle ligga på hög användarvänlighet och prestanda. Som bas används EPiServer 7 CMS som kompletterats med EPiServer Find.

– Vi har alltid drivits av ledorden enkelhet och närhet till kund i vårt dagliga arbete. Det kändes därför självklart att skapa en webbplats som gör det enkelt för kunden att utföra sina elaffärer mobilt.

Ett nytt sätt att jämföra och teckna elavtal

Den nya webbplatsen har bland annat en ny funktion där besökarna på ett enkelt sätt kan jämföra och teckna elavtal. Här får användaren möjlighet att filtrera, sortera och jämföra priser och tillval.

– Vi ville underlätta hela processen att hitta och jämföra olika elavtal, förklarar Magnus. Många kunder är datorvana och kräver att få en överskådlig bild över sina olika alternativ, och det ville vi då självklart erbjuda. Resultatet för oss har blivit en ökad konverteringsgrad och snabbare avslut.

Kundportalen ett stort lyft

Alla befintliga kunder kan nu logga in på kundportalen Din Sida för att se sin elförbrukning, sina fakturor och befintliga elavtal. Via kundportalen kan kunderna också teckna om, binda och välja tilläggsprodukter till sina avtal.

– Den stora utmaningen har varit integrationen mot bakomliggande verksamhetssystem på Din Sida, förklarar Erik Engstrand, utvecklingsansvarig på Precio Fishbone.

Även företag med många fastigheter kan ta del av tjänsterna

Även företagskunder kan – precis som privatpersoner – ta del av de tjänster som finns i kundportalen Din Sida. Oavsett hur många fastigheter som en kund har visas samtliga fastigheter upp på ett strukturerat och överskådligt sätt där kunden kan se elförbrukning, fakturor och avtal.

– Vi har en stor variation bland våra företagskunder, allt från elproducenter, hyresvärdar, småföretagare till större industrier. Alla har olika behov och jag tror och hoppas att vi kan tillmötesgå alla dessa samlade behov, säger Magnus Nielsen.



Läs mer om EPiServer och relaterande erbjudanden

Episerver
Episerver

Episerver

Episerver är Nordens mest sålda plattform för hantering av webbplatser och är av många ansett som världens mest användarvänliga ... ...

Läs mer
Mobilitet
Mobilitet

Mobilitet

De senaste årens intåg av smarta telefoner och surfplattor har totalt förändrat vårt sätt att söka, inhämta och bearbeta ... ...

Läs mer
Support och förvaltning
Support och förvaltning

Support och förvaltning

De flesta bedömare är ganska överens - för ett verksamhetssystem fördelas den totala kostnaden under applikationens livscykel på ... ...

Läs mer

Frågor om detta case?

Henrik Staberg

Skicka e-post +46(0)10-4838167